Na javnem razpisu Uprave RS za pomorstvo za izbiro izvajalca za poglabljanje plovne poti do globine 14 metrov v prvem bazenu je bil kot najugodnejši ponudnik izbrana Luka Koper INPO. Z deli so začeli takoj na začetku septembra, zaključili naj bi jih čez leto dni. Z deli bodo pohiteli, saj se načrtuje tudi poglabljanje samih kontejnerskih privezov.  


Bager s svojo »čeljustjo« v obliki vrtečega se rezkalca drobi manjše kamenje in mulj, ki s silo črpalke potuje z vodo naprej v cevovod do izpusta v kaseto. Bager je v redu, pohvalijo svoj stroj bageristi. Vedno je sicer potrebno kakšno majhno popravilo, a do zdaj se je obnašal zelo solidno, sploh za 43 letnika. Njegov glavni motor premore moč 1100 KW, ima pa še dva pomožna električna generatorja. 


Bager se mora umikati ladjam, katere plujejo v I. bazen. Plovni kanal je med rdečo in zeleno bojo, na sliki je bager na poziciji umika. Vsako spremembo, vsak premik, vsak začetek in zaključek dela morajo javiti planerjem, pilotom, kapitaniji, vlačilcem, pa še komu, pove poveljnik bagra Dorjan Jovanovič.   


Na računalniku imajo program, ki ga je izdelalo podjetje Harpha Sea, ki tudi opravlja občasne meritve izkopa. Na sliki se vidi širino in sredino kanala in pozicijo bagra (levo od rdeče trase). Bager koplje in pobira material postopoma v črti od ene strani do druge, potem se obrne v drugo smer. Zdaj znaša globina med 12 in 13,5 metra. Bager nima lastnega pogona, zato se premika s pomočjo petih jeklenih vrvi, ki so fiksirane na sidrih. Jeklene vrvi so napete čez cel kanal in če morajo bager premakniti desno, se povlečejo z jeklenimi vrvmi, ki so pritrjene na desnih koncih bagra, popuščajo pa tiste na levi. 


Cevovod je dolg 3018 metrov, od tega je 2500 metrov plavajočega. Napeljati so ga morali prek akvatorija do kasete na drugi strani pristanišča. Od bagra zavije cevovod pri rezervoarjih za alkohole mimo Techema in naprej do Rižane do železniškega mosta na dva pontona in zato, da ostane reka prehodna, gre na fiksni železni cevovod in dalje ob ograji do kasete.  


Kaseta lahko sprejme 68.000 m3 materiala, ki ga predvideva prva faza izkopa, ki naj bi se po pogodbi zaključila 18. oktobra. V primeru, da se voda v kaseti ne bi odcejala pravilno in zablatena voda se težje odceja, bi morali delo ustaviti, da ne bi blato uhajalo v Rižano. Vendar morajo pred ustavitvijo del, cevovod izpirati, kar jim vzame kar 25 minut. Zato upajo, da bo takšnih prekinitev dela čim manj. Na sliki Dorjan preverja, kako deluje izliv na kaseti.  


Delo na bagru je zahtevno, o tem smo se prepričali ob obisku. Nenehno morajo paziti na varnost in eden na drugega, ker je delo nevarno in težko. Ni lahko navijati na vinč 500-metrske jeklene zajle, poleg tega so izpostavljeni stalnim in močnim vibracijam ter hrupu. Za slušalke pravijo, da so vredne tisoče evrov, vendar se tudi tu razmišlja o nabavi primernih zaščitnih sredstvih z možnostjo komunikacije v slušalkah, katere izničijo hrup. Zdaj prihaja zima, ko bodo izpostavljeni še mrazu in burji. Če bo kaj narobe z zajlami ali s cevovodom, bo potrebno na čoln in popravljati v vodi. In ko končajo ali ustavijo delo, morajo bager še sidrati. To ni kot parkirati avto, samo premik bagra na drugo stran kanala lahko jim vzame več ur.